עבודה סוציאלית ואתיקה

 ד"ר עו"ס עדי פכטר-אלט

בשנים האחרונות הולך וגדל חלקם של עובדות ועובדים סוציאליים בעולם הרפואה והבריאות. מתוקף כך נפגשים העו"סים הרפואיים לעיתים תכופות בדילמות ביו-אתיות, הנובעות בראש ובראשונה מהיות מקצוע העבודה הסוציאלית נטול שיפוטיות ורגיש תרבות, המאפשר לכל אדם הזדמנות לשינוי ואיכות חיים מתוך אמונה בכוחותיו ובחירותיו. דווקא גישה פלורליסטית זו לעיתים מקשה מאחר והיא  מאפשרת ביטוי הפער בין תפיסות ואמונות של קבוצות ויחידים  לבין הציווי החברתי הכללי ו/או תפיסות רפואיות שונות. פער זה מועצם עוד יותר בישראל, מדינת קיבוץ גלויות ותרבויות, בעלת ריבוי דתות וזרמים דתיים. מה שהופך את הקשיים והדילמות בהם נתקלים עו"סים לעניין יומיומי.  מקרה שמתחיל בשאלות ביו-אתיות בתוך המערכת הרפואית יכול להפוך בנקל לקושי המצריך גמישות במציאת פתרון בשיתוף עו"סים שאינם מעולם הרפואה. עם זאת אנו מוצאים כי כיום, עו"סים שיוצאים מהאקדמיה חסרים מאד את הכלים לשיח ביו-אתי.

דוגמא לדילמות אשר רצף הטיפול בהן מערב עובדים סוציאליים בעלי התמחויות שונות שלעיתים רק מעמיקים את הדילמה:

  • החיסונים הניתנים בגיל הילדות- מה קורה במצב בו ילד לא חוסן ובעקבות כך נמצא/ עלול להימצא בסכנה. במקרה כזה יעורבו עו"ס רפואי, עו"ס חוק נוער, עו"ס משפחה. ואם במקרה ההורים גרושים וחלוקים בדעת, עו"ס סדרי דין.
  • הפסקת הריון בשלב מתקדם של ההריון לאשה שסובלת מהפרעת אכילה קשה ומצבה מוחמר ככל שמתמשך ההריון- עו"ס רפואי, עו"ס ברה"נ, עו"ס חוק נוער (?), עו"ס השרות למען הילד.
  • הדילמות הביו-אתיות הולכת ומתרבות גם סביב העליה בתוחלת החיים והתפתחות הרפואה ושוב הדוגמאות מעולם העבודה הסוציאלית הן רבות ויומיומיות.

 כפי שניתן לראות ההתמקצעות בתחום הביו-אתיקה הינה משמעותית ביותר בעולם העבודה הסוציאלית. המרכז מעורב בקידום והטמעת הקוד האתי של העובדים הסוציאלים. חזון הפעילות בתחום העבודה הסוציאלית הוא הכשרת "שגרירים" מקרב העו"סים אשר יקדמו שיח זה במקומות עבודתם וכן יתרמו לפיתוח הכתיבה המדעית ותאורי המקרה.